Darreres entrades

La nova biblioteca

Views: 63

Des d’en-llaç obrim una nova secció ARGENTONA , UN ESPAI URBÀ, amb la voluntat d’oferir una eina des d’on professionals de l’arquitectura i l’urbanisme debatin i exposin les seves propostes de millora  sobre un espai que ens pertany a tots.

La primera proposta, formulada per un grup d’arquitectes, ens la presenta Eduard Prats.

Arran de la nova biblioteca

Autors: Esteve Mach, Isidre Molsosa, Xavier Petit i Eduard Prats, arquitectes

La implantació a Can Doro de la nova biblioteca de la Vila ens dona peu a fer una sèrie de consideracions amb la voluntat que puguin ser aportacions útils en la concreció de l’edifici en si mateix, en la seva interacció amb l’entorn urbà immediat i en els canvis de mobilitat que generarà al centre de la Vila.

L’edifici.

Després d’un recorregut administratiu llarg i incert, sembla que finalment el projecte definitiu de l’edifici ha estat encomanat a l’equip guanyador del concurs per tal que estigui enllestit abans de finals d’any. Queda, però pendent saber fins a quin punt les modificacions recomanades per part del jurat, dels serveis tècnics de l’Ajuntament i del Servei de Patrimoni de la Generalitat, han estat ateses i assumides per l’equip redactor del projecte definitiu. En aquest sentit, voldríem remarcar la necessitat, segons el nostre criteri, que el projecte final es redacti adaptant-se el millor possible a la trama i a les característiques arquitectòniques de l’espai circumdant. La forta modulació dels carrers de l’entorn en cases de cos, demana, i en certa manera exigeix, que el nou edifici tingui l’habilitat necessària per no ser percebut amb un volum fora d’escala. Alhora, la textura, els materials i els colors de les façanes, així com les dimensions finals, també són elements determinants que poden decidir una bona integració amb l’entorn o pel contrari frustrar-la. Cal assegurar que la proposta encaixi bé en l’espai preexistent perquè, per a bé o per a mal, la nova biblioteca es convertirà en un dels edificis més importants del centre i esperem que en un símbol de la nostra Vila.

L’entorn immediat.

La nova biblioteca, per les seves dimensions i característiques arquitectòniques, tindrà una presència important en un lloc molt emblemàtic i central de la Vila. Això reclamarà sens dubte la necessitat de replantejar adequadament la urbanització de tot el seu entorn. Ens referim a la necessitat que paviments, mobiliari urbà, arbrat, etc., estiguin al mateix nivell d’excel·lència i funcionalitat que requereix el nou equipament.La implantació en ple nucli antic de la Vila i la reurbanització general del seu entorn generaran sens dubte rellevants interaccions que s’haurien d’aprofitar i que poden ser clau per a la millora de la plaça de Vendre. La seva relació privilegiada amb la plaça de l’Església, el Museu del Càntir, la casa Puig i Cadafalch, el carrer Gran i ara la nova biblioteca, fan d’aquest indret una ròtula urbana amb moltes capacitats revitalitzadores per al centre històric de la Vila. Cal no oblidar l’espai de la “placeta del torrent”, amb l’antiga porta de Cal Guardià, des d’on es podrà accedir a la biblioteca o anar fins a la font de Sant Domingo. Som conscients dels reptes i dificultats que aquest planteig comporta. Potser no cal fer-ho tot alhora. Però sí que volem assenyalar que els dos projectes, el de la biblioteca i el de la urbanització del centre, s’haurien de planificar conjuntament.

Redefinir la mobilitat.

No es pot obviar que el nou edifici suposarà la supressió d’unes places d’aparcament molt sol·licitades en l’actualitat i que això posa sobre la taula un tema polèmic i mai acabat de resoldre: el de la mobilitat al centre.Les característiques de la xarxa dels nostres carrers, la necessitat urgent d’actuar-hi per resoldre problemes d’accessibilitat, etc., així com la dificultat de trobar llocs adients per a la ubicació d’aparcaments de vehicles, fan ara encara més urgent i necessari un estudi rigorós de la mobilitat actual, entesa en totes les seves modalitats.L’elaboració d’un Pla de Mobilitat i d’Aparcament que tingui en compte els diferents factors socials, econòmics i ambientals i doni resposta a totes aquestes necessitats és, doncs, a parer nostre, un element indispensable per prendre les decisions adequades. S’hauran d’implementar solucions a mig i a llarg termini, però també caldrà adoptar accions immediates que facin possible una transició cap a nous models de mobilitat de la forma menys traumàtica possible, amb l’objectiu d’aconseguir un centre urbà pacificat i alhora viu i atractiu.

Cloenda

Ja hem assenyalat que no pretenem pas que es resolguin alhora tots els problemes plantejats. Però sí que volem fer notar que, pel que fa a l’urbanisme, les actuacions mai no es poden concebre aïllades i que la redefinició de l’àrea on s’ha d’implantar la nova biblioteca tindrà uns efectes innegables en el funcionament del centre de la nostra Vila, que cal aprofitar.És, doncs, oportú demanar que hi hagi un pla d’etapes i unes previsions pressupostàries que garanteixin que el projecte es farà realitat.Els equipaments i l’espai urbà són de tots els ciutadans i cal reclamar a les nostres administracions que s’hi destini el màxim esforç, rigor i recursos.

redacció

Som un digital cultural que intentarà difondre les activitats culturals que es facin a Argentona.

2 thoughts on “La nova biblioteca

  1. Felicitats per l’article i per promoure un debat rellevant al voltant del desenvolupament del sector de Can Doro.

    Plantegeu el complex tema de la mobilitat a la trama de carrers als voltants de la zona. És lamentable l’estat dels carrers:

    – no són accesibles, les persones grans han d’anar moltes vegades pel mig del carrer davant el mal estat de lws voreres (q no compleixen cap normativa).

    -l’estat de l’asfalt és tercermundista en uns quants d’aquests carrers.

    Surrealista, com a declaració d’intencions, és la decisió de tornar a deixar aparcar al tram del carrer Mare Anna Ravell, entre Àngel Guimerà i Sant Julià.

    Semblaria convenient poder plantejar reforma de carrers promovent plataforma única per prioritzar a les persones i no els cotxes.

    Aquestes reformes haurien de permetre suprimir tants cablejats aeris que malmeten les façanes i donen la sensació de desordre.

    Efectivament crec q dos temes pendents de resoldre di

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Descobriu-ne més des de

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint