Per Montse Rodó
La notícia de Ràdio Argentona sobre la cessió del fons fotogràfic d’Alfons Güell a l’Arxiu del Consell Comarcal del Maresme ha provocat desavinences entre els argentonins, que es posicionen a favor o en contra, o no del tot a favor ni del tot en contra de la cessió.
Decantar-se per una opinió o l’altra depèn de molts factors, també emocionals, que fan molt difícil ser objectiu, ja que el fons Alfons Güell consta de més de 100.000 negatius fotogràfics que documenten bona part de la vida social, familiar i històrica d’Argentona i del Maresme durant el s. XX.
Fa temps que la Maria Güell, filla, col·laboradora i hereva del llegat d’Alfons Güell, manifestava la seva voluntat de buscar la millor sortida per aquest fons que ella ha atresorat durant anys. L’expressava en l’entrevista que li va fer la Rosa Vila a la secció Dones, Donetes i Donasses publicada al número 101 del gener de 2025 a la revista Fonts del CEAJC. L’article revisa la trajectòria vital de la Maria i s’acaba amb un desig:
“Ara està enfeinada buscant una sortida digna i útil a la maquinària i a l’arxiu de l’ofici del seu pare. Sense nostàlgia. Amb optimisme. No ho vol llençar: és el testimoni d’un ofici, d’un temps, d’una vida activa. Per això agrairia suggeriments de quina sortida es podria donar a tot l’arxiu del seu pare, l’Alfons Güell”.
També ho va manifestar en el reportatge de Ràdio Argentona del 14 de març difós pel canal d’Instagram, Facebook i el pòdcast de Ràdio Argentona; a les imatges es veu la Maria mostrant el material guardat a l’estudi de fotografia del pare, amb la maquinària original i els diferents tipus de negatius perfectament ordenats i datats en capses. Reclama que alguna institució es faci càrrec del llegat, sota la seva supervisió, per protegir-lo, digitalitzar-lo i mantenir-lo viu.
Finalment, el 16 de maig, en una entrevista a Ràdio Argentona, la Maria Güell va anunciar l’acord de cessió del fons fotogràfic a l’Arxiu del Consell Comarcal del Maresme.
En esclatar la polèmica , en-llaç s’ha posat en contacte amb la Maria, que ha tornat a explicar com va anar la seqüència dels fets i perquè ha pres aquesta decisió:
“Poc després de fer-se publiques les entrevistes, el director de l’Arxiu del Consell Comarcal del Maresme va contactar amb mi per interessar-se pel fons i, un cop revisat, em va oferir la possibilitat que fos l’Arxiu Comarcal qui el conservés, catalogués i oferís a tothom la possibilitat de consultar-lo. Aquest era el desig del pare: que l’arxiu continués viu.
En assabentar-se d’aquest oferiment, l’Ajuntament d’Argentona també em va citar per interessar-se pel tema. Malauradament, durant la conversa va quedar clar que de moment l’Ajuntament no disposa d’un espai amb les condicions adequades per conservar aquest llegat ni la dotació econòmica per digitalitzar tots els negatius.
Així doncs, em decanto per la que considero la millor opció pel futur del fons; la cessió, sense cap compensació econòmica, que comporta que els negatius continuen sent propietat de Maria Güell, i que es poden recuperar quan vulgui, després de fer-se càrrec de les despeses de digitalització.
Estic sorpresa i dolguda per la reacció d’una part dels argentonins, que senten com si hagués traït la memòria del poble, quan el que vaig decidir va ser precisament per protegir-la i posar-la a l’abast de tothom que la volgués consultar ”
En-llaç també ha demanat el parer a representants de les entitats que tenen com a objectiu preservar el patrimoni argentoní; com totes les entitats sense ànim de lucre del poble, la seva precària economia depèn de les subvencions de l’Ajuntament i de les quotes dels socis i no disposen de mitjans ni espais adequats per conservar un llegat d’aquesta magnitud; la resposta de les persones consultades ha sigut unànime: la cessió a l’Arxiu Comarcal, ara per ara, és la millor solució.
L’indiscutible valor documental d’aquest fons i la polèmica creada al voltant del que per alguns significa la pèrdua del control sobre unes imatges que formen part de la pròpia història, posa sobre la taula un tema a debatre. On aniran a parar els documents fotogràfics en paper que, abans de l’arribada del digital, han anat acumulant cronistes i famílies, si Argentona no disposa d’unes instal·lacions adequades i de personal per tenir-ne cura?


Per fi una bona explicació, documentada i rigorosa.
Gràcies Montse.